Jantar Mantar, Hawa Mahal ve Jaipur

Sabah 5 civarı Delhi’den Jaipur’a trenim vardı. Erken saatte hostelden rikşa ile Old Delhi Tren İstasyonuna gittim. Gerçekten çok büyük bir istasyon. Sabah olmasına rağmen hava sıcaktı. İstasyon kalabalıktı, merdivenlere oturdum. Eli değnekli bir görevli geldi bir şeyler söyledi, merdivenlerde oturan herkes kalktı.

Aslında Delhi-Agra-Varanasi güzergâhını takip edecektim ama Taj Mahal Cuma günleri kapalı olduğu için bir günü boş geçirmek istemedim. Trendeki koltuğumu buldum, tren yavaşça hareket etmeye başladı. Delhi’den ayrılırken izlediğim manzara ile iki gün boyunca gezdiğim yerler sanki birbirinden tamamen farklıydı. Başkentin görünmeyen yüzü çok acıydı gerçekten.

Bindiğim tren hiçte televizyonlarda gördüklerim gibi değildi. Önce litrelik su servisi yapıldı, ardından 3 farklı gazete geldi. Bunları da kahvaltı izledi. (Yazının sonundaki videolarda görebilirsiniz.)

Biraz manzarayı izledim, biraz uyudum derken Jaipur’a gelmiştim. Tren garında her zaman olduğu gibi bir rikşa ordusu ile karşılaştım. Önce hostele gidip çantamı bırakmak istiyordum. Ama hostelimi hiç biri bilmiyordu. Hosteli Booking’den ayırmıştım ama pek bilinen bir yerde değilmiş demek ki. Sonunda bir rikşa şoförüyle anlaşıp yola çıktık. Hindistan’da nereli olduğumu öğrendikten sonra genelde karşılaştığım soru “Müslüman mısın?” oluyordu. Tesadüf ki rikşayı kullanan abi de Müslümandı. Kendisinin helal para peşinde olduğunu haram para kazanmak istemediğini anlattı. Daha sonra Fatiha Suresini okumaya başladı.

Jaipur, Delhi’ye göre biraz daha sakin bir şehir. Hosteli biraz aradık. Tabelası yoktu, hatta içeride kimse yoktu. Müşteriniz var mı diye sorma gereği duydum. Jaipur için bir gün ayırmıştım ve bir an önce şehri gezmek istiyordum. Hostelin yöneticisinden şehrin haritasını ve gezilecek yerlerle ilgili kısa bir bilgilendirme aldıktan sonra tura başladım. Jaipur’da rikşalara “tak tuk” diyorlar. Onunla günlük anlaşıp Jantar Mantar’a doğru yola çıktık.

Kırmızı şehre bu kapılardan giriş yapılabiliyor.

Jantar Mantar’a geldiğinizde sadece burası için veya diğer müzeler için de kombine bilet alabilirsiniz. Eğer öğrenciyseniz güzel bir indirimi var, öğrenci değilseniz ve gitmek istediğiniz yerler fazla ise kombine bilet ekonomik olabilir.

Jantar Mantar, yani Gözlem Evi, 18.yy’da yapılmış, insanlar o tarihte zamanı hesaplama kaygısına düşmüşler. Duvara bir demir çubuk saplamışlar, çubuğun gölgesi o anki saati gösteriyor.

Diğer bir yapıdaysa aynı şekilde gölgenin gösterdiği saate günlük sapmayı da eklediğinizde o anki saati görebiliyorsunuz.

Günlük Sapma

Burçların gezegenlere göre konumlarını da hesaplamışlar. Bu tür şeylere ilginiz varsa burası sizin için eğlenceli olabilir.

Gözlem evinden çıkınca kırmızı şehirde biraz tur attık, buranın da birkaç kapısı var. Araçlar oralardan girip çıkabiliyorlar.

Jaipur Büyükşehir Belediyesi Çalışıyor.

Bir sonraki durağımız Hawa Mahal’di. Okuduğum gezi rehberinde şehir manzarasını en iyi görebileceğiniz yer burası diyordu. Gerçekten de öyle ama şehir manzarası olarak görmeye değer bir şey var mı gerçekten bilemiyorum, yine de çıkmış oldum. Hawa Mahal’in ön yüzü gerçekten güzel görülmesi, fotoğraf çektirilmesi gereken bir yer. Yapının girişi arka taraftan, yukarıya karanlık bir geçitten çıkıyorsunuz. En üst kata vardığınızda şehir manzarasını görebilirsiniz.

Hawa Mahal

Hawa Mahal’in arkadan görünüşü
Jaipur’un Şehir Manzarası
Yukarıya bu kulenin içinde ki dar ve karanlık merdivenlerden çıkıyorsunuz.
Jantar Mantar ile Hawa Mahal arası yürüyerek 7-8 dakikalık bir mesafe.

Hindistan’da binlercesini görebileceğiniz rikşalardan birini kullanma fırsatı buldum Jaipur’da. Şehri dolaşırken riksha şoförü kullanmak isteyip istemediğimi sordu, ben de haliyle isteyeceğimi söyledim. Trafiğin az olduğu bir yerde geçtim direksiyona, daha önce bu tarz bir motor kullanmamıştım, oradaki arkadaşım “slowly slowly” diyerek beni sakinleştirmeye çalıştı. Halbuki hızlı da kullanmıyordum! Güzel bir deneyimdi gerçekten. Rikşa 3 vitesli bir motor ve bana ilk ikisi yeterli oldu. Tam öğrenmeye başlamıştım, artık Hindistan’da ekmeği direksiyon sallayarak kazanırım diyordum ki ileride polisler çevirme yapıyorlardı. Tabi bizim gözler Türkiye’de radara alışkın olduğu için fark ettim polisleri, hemen sola çektim. (Detaylar yazının sonundaki videoda 🙂

Jaipur’da aslında daha fazla şey yapabilirsiniz ama ben sıcaktan biraz bunaldım, hostele geçtim, dinlendim akşama kadar. Akşam yemeğe çıktım, biraz da dolaştım.

Bir insan nasıl bu şekilde oturabilir ?

Akşama doğru tapınakları ziyaret ettim. Sürekli fast food yemekten bıkmıştım, meyve satan bir yerden ananas aldım. Vücuttaki su kaybı için de önemli bir besin ananas, ve meyve Hindistan’da gayet ucuz. Muz, ananas gibi şeyler tüketebilirsiniz.

Otobüs Durağı

Ertesi sabah yine trenim vardı, bu sefer Agra’ya gidecektim. Üstelik bütün gün gezdikten sonra gece Varanasi’ye devam edecektim. Hostelde tanıştığım kişiler Hindistan için bir ay ayırmışlardı ama benim o kadar vaktim yoktu, başka türlü de maalesef yetişmiyordu.